مرامنامه جامعه زینب(س)

 بسمه تعالی

مرامنامه جامعه زینب(س)

 (۱عنوان حزب : جامعه زینب (س ) که به اختصار جامعه گفته می شود.

۲جهان بینی

خداوند را شاکریم که انسان را بهترین مخلوق خود قرار داد چنانچه با خلقت انسان فرمود: «فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ ۱«و فرشتگان را در مقابل او به سجده واداشت و در خلقتش از روح خود دمید تا انسان این امانت را به منسه ظهور بگذارد و رسولان را هادیان راه هدایت از ذلالت قرار داد. پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد )صلوات الله علیه( را خاتم انبیا و اسلام را کاملترین آیین بندگی مقرر داشت و اولیاء الهی را جانشیان بر حق او برگزید و فرمود: « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَطِیعُواْ اللُّهَ وَأَطِیعُواْ الرُسُولَ وَأُوْلِی الأَمْرِ مِنکُمْ۲« و اطاعت آن ها را رمز سعادت دنیا و آخرت قرار داد. لحظه ای بشر را به حال خود وامگذاشت و در غیاب آخرین ولی خود -حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف – مسلمانان را به اطاعت از نایبان بر حق آن حضرت که رهبران دینی اند سفارش نمود. در این خصوص امام زمان علیه السلام فرموده اند « فَارْجِعُوا فِیهَا إِلَی رُوَاهِ حَدِیثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِی عَلَیْکُمْ وَ أَنَا حُجَّهُ اللَّهِ و…..،  ۳«در رویدادهای زمانه به راویان احادیث ما رجوع کنید، آن ها حجت های من بر شمایند و من حجت خدا بر آنان .( و مسلمانان متعهد را به حفظ ارزشهای الهی و مقابله با توطئه های مستکبران و منافقان و دشمنان اسلام تاکید نمود. چنانچه در قرآن کریم میفرماید: «یَجْعَلَا اللَّهِ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا ۴«.تاریخ نمایانگر این است که مسلمانان نیز به واسطه طواغیت و زورگویان و مستکبران همیشه مورد ظلم و استضعاف قرار گرفته اند. از این رو انقلاب اسلامی ایران به منظور رهایی مستضعفین از بندهای اسارت مستکبرین و چشیدن طعم آزادی و استقلال در سایه جمهوری اسلامی به وقوع پیوست.

در این رهگذر تشکیل حکومت اسلامی و ایجاد یک نظام مقتدر و مردم سالار دینی برگرفته از اصل اسلام ناب محمدی و در ظل رهبری ولی فقیه به جهت اجرا و گسترش برنامه های اسلام و قرآن و همچنین به منظور مقابله و مبارزه با معاندین و مستکبران عالم تنها گزینه ای است که اسباب شکست این زورگویان و مستکبرین را فراهم می آورد و امری بدیهی و از ضروریات می باشد که خوشبختانه با توجه به همگامی کلیه اقشار مردم با رهبر کبیر انقلاب در همه مراحل و همچنین با حضور یکپارجه در پای صندوقهای رای %۹۸,۲ جمهوری اسلامی تثبیت گردید.

آنچه در این بحث بیش از پیش حائز اهمیت است نقش پیامبرگونه حضرت امام خمینی(ره)  در شکل گیری نهضت و پیروزی انقلاب اسلامی است و در ادامه آیت الله خامنه ای با شایستگی تمام نقش امام گونه را در امتداد نهضت امام خمینی(ره) ایفا نمودند. از همین روی سامان دهی افکار عمومی جامعه بر اساس تعالیم روحبخش اسلام و مطالبات بر حق مردم امری ضروری است و در پی آن تشکیل احزاب هم جهت با اهداف نظام، از ملزومات یک نظام اجتماعی بر پایه مردم سالاری دینی می باشد.

یکی از ثمرات این دیدگاه تشکیل جامعه زینب (س) است که اولین تشکل زنان بعد از انقلاب می باشد و جهت رسیدن به آرمان های انقلاب و تثبیت واقعی جایگاه زنان با توجه به دیدگاه های والای امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری تلاش نموده و به حرکت و فعالیت خود با لطف خدای بزرگ ادامه خواهد داد.

جامعه زینب(س) التزام خود را به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصل ولایت مطلقه فقیه اعلام می دارد.

۳(مبانی فکری و عقیدتی

تشکل های اسلامی می توانند در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی؛ حفظ ارزش ها و حمایت از مقام ولایت و رهبری بسیار موثر بوده و در اداره کشور نقش تعیین کننده ای  داشته باشند و همچنین پایگاه های فکری؛ سیاسی قابل اطمینانی برای امت به پا خواسته اسلامی و مردم علاقه مند به انقلاب اسلامی باشند. زیرا عامه مردم در بحران های سیاسی؛ نظامی؛ فرهنگی و اقتصادی و همچنین هنگام انتخابات )خبرگان؛ ریاست جمهوری؛ مجلس شورای اسلامی؛ شوراهای شهرها) به یک مرکز تحقیقاتی، تصمیم سازی وکارشناسی نیازمندند و تشکل هامی توانند  مطمئن ترین پل ارتباطی و بهترین مرجع برای شناسایی بافت فکری- سیاسی و وابستگی های افراد به جریانات سیاسی و عقیدتی می باشند.

بر اساس اسناد و مدارک تاریخی بی شمار زنان در مدینه پیامبر)ص) از بردگی و خشونت نجات یافتند و خواستار اعطای حق مشارکت برابر در جامعه شدند تا تاریخ اسلام را با حضور موثر خود رقم بزنند.

اسلام برابری و احترام را برای همه اعم از زن و مرد؛ آقا و خدمتگزار تضمین نموده است. در دورانی که پیامبر)ص) زمامداری حکومت اسلامی را در مدینه بر عهده داشتند هر زنی که به این شهر وارد میشد از تمامی حقوق و انتظارت یک شهروند به عنوان یک صحابی )یعنی یار همراه رسول خدا( برخوردار می شد و این از افتخارات مسلمانان است که در زبان عربی کلمه صحابیه )مونث صحابی( وجود دارد به این معنا که زنان از حق عضویت در شوراهای امت اسلامی برخوردار بودند.

آنها می توانستند آزادانه با پیامبر و رهبر مسلمانان سخن بگویند؛ با مردان بحث و گفتگو داشته باشند؛ برای رفاه و سعادت بکوشند و در اداره امور سیاسی؛ فرهنگی؛ نظامی؛ اقتصادی و اجتماعی مشارکت داشته باشند.

بر این اساس شناخت وظایف مکتبی فردی برای زنان چنین اقتضا میکند:

شناخت مکتب و تلاش در جهت شناساندن آن به ویژه خانواده با تبعیت از مقام وحی الهی«وَأَنذِرْ عَشِیرَتَکَ الْأَقْرَبِینَ ۵«هدایت خانواده و نزدیکان به انقلاب مکتبی به گونه ای که در تمام صحنه های دفاع از مبانی فکری مکتب اسلام حضور یابند واز نظام ولایی و جهانی شدن حکومت اسلامی دفاع کنند.

  • زندگانی ساده و بی پیرایه با الگوگیری از زندگانی حضرت زهرا(س) و حضرت زینب )س(.
  • ارتباط با خانواده های همگرا و همفکر تشکیلاتی با حفظ شیونات اسلامی؛ تقوای الهی و سیاسی.

اسناد تاریخی و جزییات زندگی یاران پیامبر حاکی از آن است که زنان دوشادوش مردان جامعه اسلامی را بنا نهادند و در همه امور مشارکت داشتند. پیام برابری پیامبر اسلام حتی امروز هم برای جوامع ناشناخته است.

از طرفی با توجه به نقش سازنده و موثر و مهم تشکل های ولایی،  دشمنان اسلام ، انقلاب و نظام از تشریک مساعی انقلابیون به ویژه زنان که منجر به تشکل های انقلابی ست می هراسند و سعی دارند به لطایف الحیلی در قالب تواصی سیاسی القا نمایند که عضویت در حزب و تحزب گرایی موجب محدودیت شده و سلب آزادی افراد و موجب هم آیندی در نقش های چندوجهی زنان در خانواده است.

۴(اهداف

جامعه زینب(س) از بدو تاسیس تا کنون به دنبال نیل به اهداف ذیل بوده و همواره در صدد بروزرسانی اهداف با تغییرات و نیازهای جاری زنان جامعه می باشد:

  1. تحصیل رضای خدا از طریق تشریک مساعی زنان مسلمان به منظور پیگیری اهداف انبیاء.
  2. پیروی از خط امام و مقام معظم رهبری و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی.
  3. گسترش فرهنگ اسلام ناب محمدی؛ زدودن انحرافات و التقاط های دینی و فرهنگ های وارداتی؛ احیای امر به

       معروف و نهی از منکر و مقابله با تهاجم های فرهنگی.

  1. کوشش و برنامه ریزی جهت رشد و تعالی علمی و اخلاقی و معنوی و سیاسی به منظور پرورش زنان کارآمد و توانمند با الگوگیری از حضرت زینب )س) بمنظور بهره مندی جامعه از حضور مثبت و نقش آفرین زنان مکتبی و انقلابی
  2. اهتمام روزافزون جهت حفظ و اعتلای آرمانهای انقلاب اسلامی و منویات مقام عظمی ولایت.
  3. تقویت بنیه اعتقادی زنان نسبت به رسالت خانوادگی و اجتماعی خویش و تلاش در جهت تعمیق آگاهی های فرهنگی– سیاسی بانوان جهت حضور فعال و آگاهانه در عرصه های مختلف خانوادگی و اجتماعی.
  4. فراهم نمودن بستر مناسب جهت بالفعل درآوردن استعدادها و توانمندی های باقوه ی زنان جامعه از هر قشر و هر طبقه ای.

 

۵ (راهبردهای کلان

فاطمه زهرا )س) پس از رحلت پیامبر گروه صحابه راستین را تشکیل دادند که سلمان و ابوذر و میثم و … عضو آن تشکیلات بودند و به صورت هدفمند در بین مردم می رفتند و از حق ولایت امیرالمومنین علی)ع) دفاع میکردند حتی حضرت زهرا با فرزندانشان شب ها به درب خانه برخی مسلمانان میرفتند و آنها را برای حمایت از حق غصب شده علی)ع) دعوت می نمودندُ خطاهای خلق را بیان می کردند و در جهت بیداری و هوشیاری مسلمانان گام بر  می داشتند.

  1. ضمن نیازسنجی در باب احتیاج کشور به زنانی کارآمد، مفید و توانمند در جایگاه های کلان کلیدی جامعه اسلامی مان این تشکل در گذر سالها همواره نگاه بلندمدت به پرورش مدیران و بهره مندی از نیروهای تربیت یافته ی خود داشته و خواهد داشت.

همانا از احادیث معصومین و سیره عملی رسول خدا )صلوات الله علیهچنین بر می آید؛ پیامبر در جریان انتصاب جوان ۲۱ ساله به فرمانداری شهر مکه فرمودند: «مبادا کسی در نافرانی از او به کم سن بودنش استدلال نمایدچرا که بزرگتر شایسته تر نیست بلکه شایسته تر بزرگتر است. ۶«در جایی دیگر امیرالمومنین)ع (فرمودند: «یاران امام زمان)عجل الله تعالی فرجه الشرف( جوان هستند و کهنسالان در میان آنان اندک اندمانند سرمه در چشم و نمک در زاد و توشه که کمترین قسمت توشه نمک است. ۸«و همچنین امام صادق)ع) فرمودند: «جوانان را دریاب زیرا که آنان سریعتر به کارهای خیر روی می آورد. « از این حیث جامعه ضمن ایجاد تشکیلات؛ جهت امتداد مسیر خود راهبرد کلان زیر را در دستور کار خود قرر داده است:

  1. جوان گرایی، جذب نیروهای جوان و سپردن مسئولیت ها بر اساس توانمندی ها و به صورت تدریجی در سلسله مراتب سازمانی به جوانان مومن و انقلابی.
  2. تعامل موثر و سازنده با سازمانهای مردم نهاد)ان جی او های زنانه و احزاب زنان اصولگرا.
  3. همکاری و تعامل با نهادهای انقلاب اسلامی و قوای سه گانه طبق مواضع مقام معظم رهبری و نقد سازنده و دلسوزانه با بهره گیری از نیروهای متخصص و مجرب در جهت تقویت نظام مردم سالاری دینی.
  4. پذیرش اصول راهبردی؛ عزت؛ حکمت و مصلحت و نفی هرگونه سلطه گری و سلطه پذیری.
  5. تاثیرگذاری بر تبیین و اجرای مفاد سیاستگذاری شده ی برنامه های بلندمدت توسعه کشور )به عنوان مثال برنامه پنجم و ششم توسعه(.

 

۶(سیاست ها و ۷ (برنامه ها   

جامعه همانگونه که در ادامه خواهد آمد؛ به دنبال اجرای سیاستها و برنامه های خود بر مبنای موازین اسلامی می باشد:

  1. ابراز مخالفت با هرگونه تبعیض و خشونت علیه زنان.
  2. احقاق حقوق اسلامی زنان.
  3.  آگاه سازی و آشنایی زنان با حقوق و تکالیف خود از طریق؛ کلاسهای آموزشی؛ رسانه ملی؛ شبکه های ارتباط جمعی.
  4. تربیت کادرهای سیاسی.
  5. مشارکت دادن زنان در بحث انتخابات و اتفاقات روز اجتماعی.
  6. نشست های مشترک با دیگر احزاب با محوریت موضوعات مبتلا به اعم از بحران های فرهنگی؛ اجتماعی؛ اقتصادی و سیاسی.پارایه طرح های پیشنهادی به سیاستگذاران در امر رفع بحران های موجود و جاری کشور
  7. تداوم اتخاذ مواضع نسبت به مسایل روز و صدور بیانیه ها و ارتقاء کیفی آنها.
  8. تهیه متون مناسب سیاسی و نشست ماهانه جهت تغذیه فکری اعضا و طرفداران و تولید محتوای مناسب با توجه به نیازهای روز اجتماعی
  9. به روز رسانی و ارتقا سایت جامعه زینب(س) به عنوان یکی از رسانه های رسمی تشکل.
  10. تقویت و توسعه کمی و کیفی ارتباط با زنان در کشورهای جهان به ویژه کشورهای اسلامی و تشکل های زنان مسلمان در سراسر دنیا و استقبال از تعاملات سازنده جهانی بر مبنای جهان بینی اسلامی و در چارچوب موازین قانونی

 

۸ (رویکردهای کلی در مسایل ذیل:

۸-۱( فرهنگی

یکی از محورهای اساسی جامعه با استناد به این موضوع؛ در جهت الگوسازی و اسوه نمایی و تطبیق سیره بانوان صدر اسلام در عصر حاضر می باشد؛ که جامعه در نظر دارد با توسعه فعالیت های فرهنگی از طریق همایش ها و کارگاهای مشورتی آموزشی به فرهنگ سازی در زمینه ارزشهای اسلامی و مبانی دینی بپردازد. ترویج دیدگاه های درست و مثبت و نهی دیدگاه های غلط درباره زنان و همچنین تبیین نحوه و میزان تاثیر زنان در حیات اجتماعی به لحاظ تربیتی فرهنگی در سایه سار مبارزه عملی با تهاجم فرهنگی از رویکردهای کلی جامعه در باب فرهنگ می باشد.

۸-۲( اقتصادی

با توجه به اینکه جامعه دارد با شناسایی آسیب های اجتماعی زنان در جهت ارایه راهکارهای مناسب برای رفع مشکلات اقتصادی زنان بد سرپرست؛ خود سرپرست و سرپرست خانوار تلاش می نماید؛ در نظر دارد طرح های تحقیقاتی خود را در قالب پیشنهادات خود اشتغالی خودکفایی اقتصادی جهت تصمیم سازی سیاستگذاران در این امر مهم به اشتراک گذارد.  و ضمن دغدغه مندی افکار عمومی در باب تامین مالی زنان خانه دار؛ جامعه در نظر دارد بستر مناسبی جهت این ام

ر مهم فراهم آورد.

۸( اجتماعی

با عنایت به اینکه از برکت انقلاب اسلامی حضور زنان در جامعه معنای واقعی و ارزش حقیقی یافت و امروزه نیرومندترین و تاثیرگذارترین اقشار جامعه در حفظ و حراست از ارزشهای انقلابی و حمایت از رهبری و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران زنان بیدار اندیش و مومن و غیور کشورمان هستند.  لذا جامعه زینب(س) حداکثر تلاش خود را به منظور حضور و فعالیت اجتماعی زنان بکار خواهد برد.

۸-۴( سیاسـی

با عنایت به اینکه دین از سیاست جدا نیست؛ و همانگونه که از اندیشه های آیت الله مدرس بر می آید؛ ما نیز بر این باوریم که سیاست ما باید عین دیانت ما باشد.  جامعه خواستار سیاست دینی ست نه دین سیاسی شده.

بر این اساس زنان جامعه برای حفظ و حراست از نظام و ارزشهای انقلابی آن تلاش کرده و اینگونه ایفای نقش می نمایند:

  1. شناخت مواضع سیاسی اسلام و مشارکت در تعیین خط مشی سیاسی برای اداره امور کشور و مشارکت همه جانبه در امور حکومت اسلامی.
  2. دفاع از حریم و حرمت زنان مسلمان در ایران و جهان و مواجهه با تضییع حقوقی، توطئه، تهاجمات خلاف اخلاق، تنگ نظری های سنتی و سیاسی
  3. تلاش به منظور حضور زنان ایرانی با حجاب کامل اسلامی بعنوان یک مقام سیاسی؛ فرهنگی؛ علمی و اجتماعی در مجامع جهانی و بین المللی و تبیین و تشریح اصولی مقام ولایت و نظام اسلامی به گونه ای که تأثیرگزار بوده و موجب بالندگی و سرافرازی ایران اسلامی گردند.
  4. تقویت خط مشی سیاسی اسلام و ایجاد جامعه ای که در آن ارتباط میان انسان ها آزادانه و بدور از هرگونه دشمنی و تکبر و استثمار باشد.

۸( اجرایی

با تمسک به این فرمایش امیرالمومنین علی (ع)» أُوصِیکُمَا بِتَقْوَى اللَّهِ وَ نَظْمِ أَمْرِکُم ۹« جامعه زینب(س) بر این اعتقاد است که در امور اجرایی تقوای الهی و نظم در کارها را سرلوحه فعالیت های خود قرار دهد.

رعایت موازین اخلاقی در هر رده از تشکیلات (اعم از مسئول و عضو)  باید سرلوحه کار اجرایی قرار گیرد به نحوی که:

  1. مسئول خود را برتر از عضو نبیند بلکه خدمتگزاری مسئول بداند که لطف الهی شامل حال او شده و با تواضع نه تفاخر و خود برتربینی با سایر اعضا برخورد نماید.
  2. مسئول با خیرخواهی و نصیحت و مراقبت و مواظبت؛ و با موعظه حسنه بر طریق حکمت عمل کند.
  3. مسئول در تشویق و تقدیر رعایت اعتدال کرده و به گونه ای عمل نکند که شیطان بتواند حسادت افراد ضعیف را تحریک نماید.
  4. مسئول از دیگر مسئولان بدگویی نکند که خود را به گونه ای برتر از سایرین جلوه دهد.
  5. اعضا نسبت به هم خیرخواه باشند و هر چیزی را برای خود می پسندند برای دیگری بپسندند.
  6. اعضا نسبت به یکدیگر روحیه همدلی و صفا و صمیمیت و محبت داشته و از بددلی و سوءظن و درگیری و خشکی روابط بپرهیزند.
  7. اعضا در جهت نیکو شدن اخلاق تلاش نموده و با نهایت دلسوزی و صداقت و بر مبنای موعظه حسنه و به مصداق المومن مرأْه المومن عمل نمایند.

.۸      اعضا به نظرات و آراء و سلیقه های یکدیگر احترام گذاشته و با مودت و دوستی محیطی ایجاد نمایند که هرکس بتواند در چارچوب معیارها و ضوابط اسلامی حرفش را بزند.

.۹اعظا و مسئولین در برابر یکدیگر بر برقراری دوستی مواظبت نموده و حقوق یکدیگر را مراعات نمایند.

 

۸-۶( حقوقی

وقتی سفارشات و سیره پیامبر اعظم و امامان معصوم را درباره زنان بررسی می کنیم به این نتیجه می رسیم که اسلام برای زنان جایگاه ویژه ای قائل شده است. جامعه بهره مندی از فرمایش امیرالمومنین علی علیه السلام را سرمشق رویکرد حقوقی خود قرار داده است. در بخشی از نامه ۱۴ نهج البلاغه اینگونه می خوانیم که: »درباره زنان سفارش میکنم که آزارشان نرسانید وخشمشان را فروزان ننمایید هرچند عزت و شرافت شما را نادیده بگیرند و آبرویتان را ببرند و امیران و امامتان را دشنام دهند همانگونه که در زمان رسول خدا مأمور بودیم به زنان حتی اگر مشرک بودند اهانتی نکنیم « اگر بخواهیم عملکرد موالی متقیان را در حوزه زنان مورد بررسی بیشتر قرار دهیم سه مورد حمایتگری؛ سفارش گری و حرمت گزاری نسبت به زنان در تمام حیات پر برکتشان نمودار است. از این رو؛ با استعانت از آیات و روایات و سیره معصومین )علیهم السلام( جامعه در فعلیت بخشیدن به مرام اخلاقی اسلامی نسبت به زنان کشور در قالب حقوق زنان همواره تلاش نموده و بر آن است با بهره گیری از فقه پویا با توجه به نیازهای جامعه در عصر حاضر از طریق همکاری و هم اندیشی با فعالان امور زنان با نگاه فراجناهی تعامل سازنده نموده و جمیع دستاوردهای خویش را جهت اعتلا بخشیدن به حقوق زنان در اختیار سه قوه قرار دهد.

کلام آخر:

جامعه بر آن است تا تلاش نماید؛ آنچه در عملکرد امیرالمومنین علی(علیه السلام)متجلی ست؛ حفظ ارزشها را بر پیروزی ها مقدم بدارد. چرا که پیروزی ها موقت و ارزشها ماندگارند.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………

منابع:

.۱ قرآن کریم؛ سوره مومنون؛ آیه ۱۴

قرآن کریم؛ سوره نساء؛ آیه ۵۹

.۳  وسایل الشیعه؛ ج ۲۷ ؛ ص ۱۴۰

.۴  قرآن کریم؛ سوره نساء؛ آیه ۱۴۱

.۵  قرآن کریم؛ سوره شعراء؛ آیه ۲۱۴

.۶  بحارالأوار؛ ج ۲۱ ؛ ص ۱۲۳

.۷  الغیبه؛ ص ۴۷۶ ؛ ح ۵۰۱

.۸  کافی؛ ج۸.؛ ص ۹۳

.۹ نهج البلاغه؛ نامه۴۷




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *